HMB:JAZDECKÁ

HORSKÝ BICYKEL / KÔŇ

GPX + NAVIGÁCIA (2024) PROFIL + MAPA (2023)

46,5KM:1135M+

60% mäkký povrch / 40% asfalt

slovný popis trasy:

Štartuješ v obci Cetuna, pred terasou reštaurácie Saloon Cetuna pri cyklistickom smerovníku. Tu osadená tabuľka s logom HMB42 Ti ponúka užitočné informácie. Pomocou načítania QR kódov si ich berieš so sebou do mobilu, alebo hodiniek. Nezabúdaš na vhodný výstroj - prispôsobený predpovedi počasia, dostatok tekutín, rýchlu energiu a základnú servisnú sadu. Cyklistická helma a bicykel v 100%-nom stave sú samozrejmosť. Máš na pamäti, že v lesoch sa stmieva skôr a v tme sa orientuje ťažko.

Okamžite sa napájaš na modrú turistickú značku, smer Veľká Javorina. Tá Ťa vyvádza z dediny k nenápadnej križovatke pred prudkou ľavotočivou zákrutou. Tu sa rozhoduješ medzi dvoma možnosťami. Prvá - alternatívna: (dlhšia vzdialenosť / príjemnejšie stúpanie) Pokračuješ po širokej asfaltke nenáročným stúpaním v tieni stromov až na horizont. A už fičíš rezko z kopca cez osadu Škulcovci až na križovatku Barina k známemu Farma Parku. Tu odbočuješ vpravo - smer Veľká Javorina a na ďalšej ypsilonke detto. Po pár stovkách metrov Ťa láka na občerstvenie 100-ročný Hostinec U Kľačkov po ľavej strane cesty. Pokračuješ stúpaním - širokou asfaltkou až k Holubyho chate. Druhá - pôvodná: (kratšia vzdialenosť / náročné stúpanie) Odbočuješ vpravo na starú, úzku asfaltku, prechádzaš romantickými kopanicami a cítiš ako sa stúpanie zvyšuje. Neskôr sa zoznamuješ s úsekom zvaným "Cetunský masaker", začínaš nadávať, ale nepomáha Ti to. Takže šliapeš, tlačíš, alebo žmýkaš batériu a tak sa na konci osady U Harušťákov napájaš vpravo na širokú asfaltku - hlavnú cestu smer Veľká Javorina. Pravdepodobne tu stretávaš vyškerených cyklistov, ktorí zvolili prvú možnosť... Alebo Ťa čakajú na chate pri pive. Od chaty je to na hrebeň už len necelý kilometer.

Pri vysielači narážaš na prvý český turistický smerovník, ktorý Ťa posiela rovno po hrebeni. Pokračuješ okolo Pamätníka bratstva, až hrebeňová cesta začína klesať a vchádzať do lesa. Šmykom prechádzaš pravotočivú zákrutu a po pár stovkách metrov klesania lesom vstupuješ na územie ČR. Široká, asfaltová cyklotrasa Ťa láka rozpeckovať to na plné gule, ale práve si uvedomuješ, že si v cudzej krajine a Ty nemáš uzavreté cestovné poistenie. Takže opatrne pribŕžďaš a zhlboka dýchaš svieži horský vzduch až kým sa, bez jediného prekrútenia padálmi, nedostaneš ku Kamenné boudě s parkoviskom. Tu sa cesta mení na rozbitú, štrkovú a privádza Ťa k horskému priechodu Hrabina. Pozor však na frekventovanú cestu 1.triedy, ktorá Ti kríži trasu! Skutočne nebezpečné miesto!

Pokračuješ na druhú stranu cesty k smerovníku a ideš ďalej po červenej SNPéčke príjemnou lesnou cestičkou. Ak zabočíš v lese pár desiatok metrov vľavo, dostaneš sa na úžasné odpočinkové miesto s nádherným výhľadom, rozhľadňou a občerstvením Bistro Wintrovka, kde Ťa radi privítajú a potešia sa, ak si u nich chvíľku odpočinieš. Ľudia, ktorých tu stretneš majú rovnakú krvnú skupinu ako Ty - to spoznáš hneď. Pokračuješ späť k SNPéčke, alebo to strihneš po lúke smerom na východ.  Kocháš sa výhľadmi na hrebeň Bielych Karpát a pasúce sa kravy, prichádzaš ku kríženiu s asfaltkou. Na malom kopčeku Dubina nachádzaš smerovník. Tu opúšťaš asfaltku - odbočuješ na lúku a pokračuješ po červenej turistickej značke (cesta hrdinov SNP resp. Stezka Českem) na východ.

Postupne sa červeno značenou lúčnou cestou dostávaš k lesu, kde odbočíš vpravo na kamenistú cestu, ktorá Ťa privádza na kríženie s asfaltkou. Berieš to po nej vľavo a dostávaš sa na kopec s odpočívadlom nad obcou Březová. Tu odbočuješ vpravo. Vychutnávaš si výhľady a popri tom sa vezieš asfaltkou dolu po žltej až po prudkú ľavotočivú zákrutu. Tu sa značka odpája z asfaltky a pokračuje novou cyklotrasou na okraji lesa až po miesto, kde cyklotrasa končí. Ďalej pokračuješ stúpaním po lúčnom chodníčku na hrebeň, ďalej popri malom lesíku a vychutnávaš impozantné výhľady. Na opačnej strane lesíka je skrytý smerovník Nová Hora - CZ. Frčíš ďalej po žltej značke najprv lúkou, neskôr vchádzaš do lesa a prekračuješ štátnu hranicu. Vitaj späť na Slovensku!

Žlto značená cesta Ti ponúka lesnú exkurziu až na najvyšší bod hrebeňa - Nová Hora - SK. Áno, sú dve. Jedna česká, jedna slovenská. Pokračuješ žltou značkou cez hustý les a neschádzaš z hrebeňa. Pozor na prudké klesanie! V tomto úseku je turistické značenie veľmi slabé. Ľahko tu poblúdiš. Navyše je tu terén "popretkávaný" všakovakými zvážnicami, ktoré sa tvária ako cestičky. Ty sa však nenecháš oklamať a pokračuješ stále žltou až ku smerovníku Horné Kameničné.

Tu "presedlávaš" na zelenú značku vpravo, užívaš si krásny lúčny úsek s výhľadom do Bošáckej doliny s Veľkým Lopeníkom cez ľavé plece. Na zjavnom razcestí pred osadou Dorotkovci, odbočuješ vľavo a obchádzaš osadu zľava, kde sa opäť napájaš na zelenú značku. Pokračuješ lesnými cestičkami, občas lúkami, veľmi opatrne schádzaš najprudší svah na trati - s pracovným názvom "padák" - najlpšie na pešo popri bajku, neskôr - v malej terénnej kotlinke, kde sa zelená značka prudko stáča vľavo (až 90°) do osady Rolincová, značku opúšťaš a šľapeš priamo - rovno za nosom - na malý kopček s krásnym výhľadom na Lysicu, Moravské Lieskové a Malé Karpaty v pozadí. Pokračuješ po prejazdenej ceste, ktorá sa stáča mierne vpravo zvlnenou lúkou, neskôr sa zmení na nepríjemný kamenistý žľab a dovedie Ťa do obce Moravské Lieskové. Na prvej križovatke medzi domami odbočuješ vpravo a prichádzaš k hlavnej ulici, kde si dopĺňaš zásoby v Potravinách u Ivety, alebo hasíš smäd v Pohostinstve u Ikáša.

Mostom za krčmou prekročíš Lieskovský potok a na križovatke za mostom odbočuješ vľavo na cestu, ktorá Ťa vyvádza z dediny. Nebezpečné kríženie s cestou I.triedy prechádzaš veľmi opatrne. Pokračuješ cestou smerom na Bzince pod Javorinou a po 320m odbočuješ na poľnú cestu vpravo. Tu si odhryzuješ z posledného úseku Tvojho dnešného výletu.

Široká poľná cesta s náročným, tiahlym stúpaním sa zatáča najprv vpravo, neskôr vľavo a potom Ťa lúčnym úsekom vyvádza pod zalesnený kopec Ostrý vrch. Ďalej pokračuješ dobre viditeľnou poľnou cestou po hrebeni až do obce Hrubá Strana. Na križovatke, pri autobusovej zastávke odbočuješ vľavo. V Pohostinstve Javorinka Ti už čapujú dobré pivo, alebo kofolu, zbieraš posledné sily a pred Tebou je už len asfaltová "cieľová rovinka". Zjazd z kopca do osady Podvišňové s ľavotočivou zákrutou, potom jednoduchý výšľap na kopček s výhľadom na Cetunu - Tvoj dnešný cieľ. Spúšťaš sa z kopca, vyberáš prudkú pravotočivú zákrutu a o pár stoviek metrov prichádzaš do cieľa!

Odmeňuješ sa poriadnym kusom mäsa, alebo inou kalorickou bombou, zapisuješ sa do knihy návštev a stáva sa z Teba víťaz dnešného dňa!